Prawo turystyczne a wypoczynek z biurem podróży
Mogłoby się wydawać, że umowy rozumieją tylko prawnicy, a czarna lista punktów których nie wolno w nie wpisać, nie istnieje. Tak też nie jest. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) prowadzi spis niedozwolonych postanowień umów. Zanim jednak skupię się nad konkretnymi przykładami tytułem wstępu wytłumaczę, czym właściwie są klauzule niedozwolone i jak one funkcjonują w polskim prawie.
Otóż klauzulami niedozwolonymi (inaczej abuzywnymi) są postanowienia umowy będące sprzeczne z prawem i dające mniej możliwości niż zakłada to ustawodawca w przepisach ogólnych. Jeżeli w umowie pojawi się jednak taka klauzula to taka umowa nie zawsze jest nieważna. Najczęściej nieważne jest samo niezgodne z prawem postanowienie, w miejsce którego wchodzą postanowienia ustawy ogólnej (zazwyczaj kodeksu cywilnego).
Jednak aby znaleźć niedozwolone postanowienie należy przeanalizować całą umowę, a to wymaga czasu. Dużym ułatwieniem jest wspomniany wyżej rejestr klauzul abuzywnych, który możemy znaleźć na stronie UOKiK.
W kontekście trwających wakacji warto skupić się właśnie na takich postanowieniach zawartych niekiedy w umowach o świadczenie usług turystycznych przez biura podróży. Znalezienie takiej klauzuli przed podpisaniem umowy, w tym przypadku, może być nawet powodem negocjacji ceny. Nie ma jednak takiej gwarancji choć o wiele cenniejsza jest po prostu sama wiedza i możliwość zmiany biura podróży bo przecież każdy z nas chce mieć spokojne wakacje i udany wypoczynek bez nieoczekiwanych niespodzianek.
Oto przykłady klauzul niedozwolonych i wyjaśnienie nieprawidłowości:
Klauzula niedozwolona |
wg przepisów ogólnych |
„Organizator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za bagaż klientów w przypadku jego zamiany, zapomnienia lub kradzieży” |
Biuro podróży nie może wyłączyć swojej odpowiedzialności w tym zakresie. |
Reklamacja zostanie rozpatrzona w terminie do 45 dnia od daty jej złożenia |
Organizator imprezy powinien ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w razie reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej. Jeżeli tego nie zrobi to uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną. |
“Wzrost cen uzasadniają w szczególności zmiany kursów walutowych oraz cen mających wpływ na przyjętą kalkulację imprezy” |
Wzrost ceny jest możliwy tylko i wyłącznie gdy umowa tak stanowi i jest to możliwe tylko w 3 sytuacjach. Są to: – wzrost kosztów transport – wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych; – wzrost kursów walut Należy jeszcze pamiętać, że cena nie może być podwyższona w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. |
Na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U.2014 poz. 196 ze zm.)